Overprikkeld?

Herken je dit? Het gevoel dat je de wereld om je heen intenser ervaart dan anderen? Geluiden, geuren en emoties lijken je vaak te overspoelen, zelfs als je dat liever niet wilt.

 

En dan zijn er die momenten waarop je je afvraagt waarom je emoties zo heftig zijn. Het lijkt soms alsof je in een emotionele achtbaan zit, terwijl anderen rustig lijken te leven.

 

Misschien beland je ook wel eens in situaties waarin je jezelf verliest omdat het stellen van grenzen een uitdaging is. Het voelt alsof de behoeften van anderen altijd voorrang hebben. 

 

En dan dat streven naar perfectie! Je zoekt naar perfectie in bijna alles wat je doet, zelfs als dat betekent dat je jezelf uitput. Soms vraag je je af of het alle moeite waard is.

 

Als hooggevoelige leefstijl coach begrijp ik jouw eigenaardigheden en uitdagingen. Samen kunnen we werken aan het beter omgaan met deze eigenschap, zelfacceptatie en het ontdekken van de voordelen van hooggevoeligheid. 

Overprikkeld? Als hooggevoelig leefstijlcoach kan ik je helpen om te gaan met alle uitdagingen die komen kijken bij HSP

"Hoogsensitieve mensen hebben de kracht om diepgaande verbindingen te maken en empathie te tonen die de wereld kan veranderen."

 - Brene Brown -

Een hooggevoelig persoon ervaart kenmerken als gevoeligheid voor prikkels en intense emoties

Ben jij Hooggevoelig?

Als je een hooggevoelig of hoogsensitief (HSP) persoon bent, beleef je het leven op een unieke manier. Dit brengt zowel positieve als uitdagende aspecten met zich mee. Herken jij deze kenmerken van HSP?

 

1. Gevoeligheid voor Prikkels: Jij pikt subtiele prikkels in jouw omgeving op, zoals geluiden, licht en drukte. Dit kan leiden tot overprikkeling wat zich kan uiten uit in stress, angst of zelfs fysieke symptomen zoals hoofdpijn.

 

2. Intense Emoties: Als hooggevoelige persoon ervaar je emoties vaak intenser dan anderen met als gevolg dat je je overweldigd kan voelen door negatieve emoties zoals angst, verdriet of woede.

 

3. Streven naar Perfectie: Jij hebt een sterk verlangen naar perfectie en legt de lat hoog voor jezelf en dit veroorzaakt stress als je niet aan jouw eigen verwachtingen kan voldoen.

 

4. Grenzen stellen: Je vindt het lastig om grenzen te stellen en dit leidt tot overmatige zorg voor anderen en verwaarlozing van jezelf.

 

5. Zelfzorg: Je hebt de neiging anderen te helpen ten koste van jouw eigen welzijn wat vermoeidheid en uitputting tot gevolg heeft. 

 

6. Buitenstaander: In sociale situaties voel jij je vaak anders en dit geeft je een ongemakkelijk en verdrietig gevoel.

 

7. Besluiteloosheid: Je hebt vaak moeite om tot een besluit te komen omdat jij je bewust bent van alle opties en uitkomsten.

 

8. Over analyseren: Je hebt de gewoonte om gesprekken en situaties grondig te analyseren. Hierdoor pieker je vaak en veel.

 

9. Stressgevoeligheid: Je bent gevoelig voor stress en hebt veel tijd nodig om te herstellen na stressvolle gebeurtenissen.

 

10. Intense Relaties: Je voorkeur gaat uit naar diepe en betekenisvolle relaties maar hierin ben je ook kwetsbaar.

Hooggevoeligheid is een bijzondere eigenschap. Het is belangrijk om te leren hoe je op een goede manier kunt omgaan met de uitdagingen die deze mooie eigenschap met zich meebrengt, door bijvoorbeeld zelfzorg, het stellen van grenzen en het ontwikkelen van emotionele veerkracht. 

Ik leer je graag alles over hooggevoeligheid, hoe je dit kunt inzetten als een superkracht en wat jou kan helpen om jouw leven (nog) mooier te maken! Twijfel je nog of je hooggevoelig bent, doe dan de hooggevoeligheid test.

"Hoogsensitiviteit kan een geschenk zijn als je leert hoe je ermee om moet gaan en het in je voordeel kunt gebruiken."

 - Elaine Aron -

Hooggevoelig x Coach

Als gediplomeerd coach ondersteun ik hooggevoelige personen op verschillende manieren bij het begrijpen en omgaan met hun hooggevoeligheid: 

  • Als coach help ik je om jezelf beter te snappen en je hooggevoeligheid te accepteren, inclusief de ups en downs die erbij horen.

  • Omdat je emoties soms als een rollercoaster aanvoelen, leer je wat er dan met je gebeurt en hoe je kunt omgaan met deze intense gevoelens.

  • Het is okay om 'nee' te zeggen en je grenzen te bewaken. Ik geef je tips om dit op een vriendelijke manier te doen.

  • Omdat je vaak anderen helpt, vergeet je soms jezelf.  Als leefstijl coach wil ik je leren wat en hoe belangrijk zelfzorg is en hoe je dit kunt integreren in je dagelijkse leven.

  • Stress lijkt je sneller te raken en dus krijg je van mij de juiste tools om te leren hoe je stress kunt verminderen en meer veerkracht kunt opbouwen.

  • Hooggevoeligheid kan invloed hebben op jouw relaties. Als coach geef ik je inzicht in deze dynamieken en help ik je beter te communiceren.

  • Of het nu gaat om je carrière of persoonlijke groei, ik  ondersteun je bij het stellen van doelen en het nemen van stappen om ze te bereiken.

  • Ik help je gezondere keuzes te maken op het gebied van voeding, beweging en rust zodat jouw leefstijl ondersteunend wordt bij jouw hoog gevoeligheid.  

  • Met jouw diepgaande inzichten en creativiteit als input help ik je bij het ontdekken van je passies en het vinden van betekenis in het leven.

  • Heb je het gevoel dat je in je werk niet helemaal op je plek zit? Laat me je helpen bij het maken van loopbaankeuzes en het omgaan met werkgerelateerde stress.

"Rianda weet op een prettige manier een spiegel voor te houden waar ruimte is voor af en toe wat gekkigheid en luchtigheid.  Het is niet alleen maar zwaar en moeilijk maar het is vooral heel leuk en een kans om jezelf en andere beter te begrijpen. Sommige momenten waren heftig maar ook daar was ruimte voor."

"Het was goed om door te pakken op het stuk waarom het lastig is tijd voor mezelf te nemen. Welke storende gedachten en overtuigingen mij hierin tegenwerken. Hier was ik mij van bewust maar het is goed om er bij stil te staan en dat Rianda doorvraagt." 

"We hebben het ook gehad over anders denken, het denken op een ander niveau waardoor je elkaar niet bereikt  maar langs elkaar praat. Jouw tip over het vragen stellen ga ik onthouden en gebruiken (niet zelf invullen, dat is een valkuil). Door vragen te stellen, een beeld krijgen en dan steeds de bal terugspelen."