Leer als HSP omgaan met stress

Hooggevoeligheid en stress

Minder stress traject

Weet jij dat je Hooggevoelig bent en voel jij je overprikkelt? Leer als HSP omgaan met stress!

Stress bij hoogsensitiviteit

Is het continue druk in je hoofd en ben je toe aan rust? Voel jij je vaak overweldigd, vermoeid, lichtgeraakt, gespannen? Ervaar jij stress, ben je gevoelig voor licht, geluid of andere prikkels en slaap je slecht?

Hooggevoelige personen (HSP’s) hebben een buitengewoon scherp zintuiglijk systeem. Je pikt hierdoor subtiliteiten op die anderen misschien niet eens opmerken. Hierdoor ben je in staat om diep verbonden te zijn met de wereld om je heen maar dit kan ook leiden tot een overweldigende stroom van indrukken.

Overprikkeling kan leiden tot stress, een gevoel van uitputting en zelfs fysieke symptomen zoals hoofdpijn en spierspanning. Het kan je in de war brengen, je stemming beïnvloeden en je in een constante staat van alertheid brengen.

Gelukkig kun je ook bij hoogsensitiviteit leren om met deze overprikkeling om te gaan en stress te verminderen. Dus laten we samenwerken zodat jij jouw gevoeligheid kunt omarmen, samen strategieën te ontwikkelen manieren te vinden om met overprikkeling om te gaan zodat jij evenwichtiger minder stress ervaart en nog gelukkiger kunt leven als hooggevoelig persoon.

Wanneer wordt stress een probleem?

Stress is een hele normale en ook noodzakelijke reactie van je lichaam op situaties die als uitdagend of bedreigend worden ervaren. Wanneer je stress ervaart, activeert je lichaam een “vecht-of-vlucht” reactie, wat betekent dat het zich voorbereidt om te vechten tegen de stressor of ervan weg te rennen.
Je lichaam maakt onder andere adrenaline aan wat je helpt alert en klaar voor actie te blijven. Kortdurende stress is heel nuttig in noodsituaties omdat het je de energie geeft om snel te reageren.

Langdurige stress, zoals bijvoorbeeld voortdurende zorgen, kan ongezond zijn. Het kan leiden tot lichamelijke en mentale vermoeidheid, slaapproblemen en andere gezondheidsproblemen (zie hieronder). Daarom is het belangrijk om jouw stress signalen te leren herkennen en manieren te vinden om met stress om te gaan.

Het begrijpen van stress en het vinden van gezonde manieren om ermee om te gaan, is essentieel voor het behoud van een evenwichtig en gezond leven.

Stress Symptomen bij Hooggevoeligheid

Herken je dat gevoel van drukte in je hoofd en de behoefte aan wat rust? Hier op de juiste manier mee om gaan is voor hooggevoeligen een enorme uitdaging en superbelangrijk. Want als we alle prikkels niet goed meer kunnen verwerken, is stress is vaak het gevolg. en dit kan leiden tot de volgende symptomen:

FYSIEKE SYMPTOMEN:
Je kunt je extreem moe voelen, spierspanning ervaren, hoofdpijn hebben, last krijgen van ontstekingen en maag- en darmproblemen ondervinden. Je slaap kan ook flink verstoord raken.

EMOTIONELE SYMPTOMEN:
Angst, depressie, prikkelbaarheid en een gevoel van hopeloosheid kunnen de kop opsteken. Je zelfvertrouwen kan ook een deuk krijgen.

GEDRAGSMATIGE SYMPTOMEN:
Sommigen van ons gaan meer eten, anderen grijpen naar koffie of sigaretten. We kunnen ons terugtrekken uit sociale situaties en merken dat we moeite hebben met concentratie en besluitvorming.

COGNITIEVE SYMPTOMEN:
Piekeren en je zorgen maken over kleine dingen, problemen met focussen en geheugenproblemen kunnen opspelen.

SLAAPSTOORNISSEN: Wakker liggen, vaak ’s nachts wakker worden of ’s ochtends vroeg ontwaken zonder uitgerust te zijn, kunnen slaapproblemen zijn waar je mee te maken krijgt.

(Hoog) Gevoelig voor stress

Hoogsensitiviteit, ook wel HSP (Hoog Sensitieve Persoon) genoemd, brengt een verhoogde gevoeligheid met zich mee voor geluiden, lichten en sociale interacties.  Alle input wordt intensief verwerkt in het brein van de hooggevoelig persoon en dit kan leiden tot overprikkeling. Een belangrijke factor bij het ontstaan van stress bij HSP.

Hooggevoelige individuen, vaak sterk empathisch, nemen ook emoties intens waar, zowel die van henzelf als anderen. Sociale situaties kunnen hierdoor overweldigend zijn wat bijdraagt ​​aan stress.

Het ontwikkelen van grenzen is vaak een uitdaging, waardoor HSP’s meer vatbaar zijn voor overbelasting en stressvolle situaties.

Voor het beheersen van stress is het cruciaal dat hooggevoelige personen beter voor zichzelf zorgen en zich bewust zijn worden van hun eigen behoeften. Het inbouwen van regelmatige rust- en hersteltijd, het toepassen van mindfulness en meditatie, kan de impact van overprikkeling verminderen en ervoor zorgen dat je meer ontspanning ervaart als hooggevoelig persoon.

Door hooggevoeligheid te begrijpen en te erkennen, kunnen hooggevoelige individuen stress verminderen en een meer gebalanceerd leven leiden. Ontdek hoe HSP en hoogsensitiviteit invloed hebben op jouw stressniveau en leer effectieve manieren om hiermee om te gaan.

Stress verlagen als HSP en:

  • Weer lekker kunnen slapen
  • Goed kunnen aanvoelen wat je nodig hebt
  • Je ontspannen kunnen voelen
  • Bewustzijn van jouw stressbronnen en – signalen
  • Prioriteiten kunnen stellen
  • Mindful en ontspannen leven
  • Een gezondere leefstijl passend bij jouw hooggevoeligheid
  • Op jezelf vertrouwen
  • Focus en structuur
  • Rust in hoofd en lichaam ervaren
  • Vertrouwen op jezelf en je hooggevoeligheid
  • Energie ervaren
  • Minder fysieke klachten

Minder Stress Traject

Wil jij het minder druk in je hoofd hebben en beter met prikkels leren omgaan? Tijdens het Minder Stress Traject traject leer jij jezelf kennen en na afloop weet jij wat je anders wilt en kunt doen. Het traject duurt ongeveer 4  maanden en bestaat uit:

  • Gratis kennismakingsgesprek
  • 5 coach sessies van gemiddeld 1.5 uur
  • Analyse van jouw stress verwerking
  • Inzicht in jouw gedrag en gevoelens
  • Persoonlijke tips om stress te verminderen en prikkels te verwerken
  • Voedings- en bewegingsadvies
  • Mindfullness, adem en ontspanningsoefeningen
  • Thuisopdrachten en oefeningen

Extra:

  • Verschillende audio’s met ontspanningsoefeningen / visualisaties
  • Onbeperkt contact via Whatsapp

Dit traject heeft een waarde van € 695,-  en kan ik je nu aanbieden voor € 495,-.

Hooggevoeligheid en Stress: Het Minder Stress Traject, dit ga je ontdekken:

  • Hoe jouw lichaam reageert op stress
  • Jouw Stress symptomen herkennen
  • Inzicht in jouw overtuigingen en patronen
  • Hoe je focus kunt aanbrengen
  • Prioriteiten stellen
  • Nee zeggen
  • Het belang van goede voeding en beweging
  • Mindfulness tips om in drukte of stress situaties meer ontspanning te ervaren
  • Het belang van slaap en rust
  • Tips om beter te slapen
  • De relatie tussen stress en je ademhaling
  • Het verschil tussen stress en chronische stress