Hooggevoelig op de werkvloer

Hoe gaat het op jouw werk? Leuke collega’s, fijne werkplek en uitdagende projecten?

Of ervaar jij het anders? Als een bron van onzekerheid, prikkels en stress? Werk je jezelf in de problemen doordat je alles perfect wilt doen en geen ‘nee’ wilt zeggen. Heb je het gevoel dat je jezelf constant wilt bewijzen en dat je iedereen tevreden wilt stellen?

Leidt dit tot uitstelgedrag, een energie lek en benut je hierdoor niet je volledige potentieel?  


Misschien geef je je werkgever, je collega’s of het werk zelf de schuld? Val je uit of wissel je vaak van baan omdat je jezelf na een aantal maanden volledig over de kop hebt gewerkt?

Toen ik nog in loondienst op kantoor werkte, wist ik nog niet dat ik hooggevoelig was. Ik modderde maar wat aan en voelde me een zeurpiet als ik vroeg of de radio uit mocht. Ik zat boordevol plannen en goede ideeën maar durfde niet echt mijn podium te pakken. 

Ik weet dat er veel mensen zijn die dit ervaren. Ik zie ze dagelijks in mijn praktijk. Toch merk ik ook dat er nog veel mensen zijn die niet van zichzelf weten dat ze hooggevoelig zijn en hierdoor steeds in de knoop komen op hun werk.  

Laat mij je helpen! Zodat je echt blij kunt zijn op je werk en je volle potentieel kunt benutten. 


En hieronder alvast wat tips om meteen mee aan de slag te gaan; hoppa!  

 

1.     Creëer een rustige werkplek:

Probeer je werkplek zo in te richten dat het rustgevend is. Dit kan door te kiezen voor een comfortabele stoel, persoonlijke items te plaatsen die je kalmeren en/of een ruis onderdrukkende koptelefoon te dragen.

2.     Bewaak je energieniveau:

Zorg dat je voldoende pauzes neemt om je energie op peil te houden. Dit kan betekenen dat je af en toe even naar buiten gaat voor wat frisse lucht, een korte wandeling maakt of een paar minuten mediteert. Het is belangrijk om jezelf de ruimte te geven om op te laden.

3.     Communiceer duidelijk over behoeften:

Communiceer duidelijk over wat jij nodig hebt. Als je merkt dat bepaalde taken of omstandigheden te veel zijn, bespreek dit dan met je leidinggevende of collega's. Het hebben van een open communicatie kan begrip creëren en mogelijk leiden tot aanpassingen die je werkomgeving meer geschikt maken voor jou.