De Wintertijd Wissel voor Hooggevoeligen

De herfst is in volle gang en dat betekent kortere dagen, langere nachten en natuurlijk de overgang naar wintertijd.  De meeste mensen zijn erg blij met dit uurtje extra. Door de gevoeligheid voor veranderingen, slaap en hoeveelheid licht heeft de overgang naar de wintertijd best veel effect op hooggevoelige personen (zowel positief als negatief).  

Om blij van te worden:

Meer ochtendlicht: Met de klok die een uur terug wordt gezet, kun je genieten van meer natuurlijk daglicht in de ochtend. Dit kan je humeur en energieniveau verbeteren.

Om minder blij van te worden:

Eerder donker: Helaas betekent de wintertijd ook dat het ’s avonds nog sneller donker wordt. Omdat je zo gevoelig bent voor licht kan dit je humeur en energieniveau ook negatief beïnvloeden.

Verstoord dag-nachtritme: Dat ene uurtje extra kan je slaapritme ontregelen wat vervolgens resulteert in slaapproblemen, vermoeidheid en prikkelbaarheid.

Verstoring van routines: Als hooggevoelige ben je gevoeliger voor veranderingen en de verschuiving van de klok is een wijziging van de dagelijkse routine. De omschakeling naar wintertijd kan je daarom onrustig maken en uit balans brengen.

Mijn tips om voor jou de overgang naar wintertijd makkelijker te maken:

1. Ga voor een geleidelijke aanpassing: Om de overgang minder groot te maken, kan het helpen om voordat de klok verschuift al te beginnen met het aanpassen van de tijden waarop je gaat slapen en opstaat. 

2. Ga bewust om met het licht: Omdat je zo gevoelig bent voor licht kun je dit ook inzetten om je te helpen. Slaap bijvoorbeeld met je gordijnen open of gebruik een wekker die je wakker maakt met licht. Zorg dat je overdag lekker veel buiten bent en begin de dag met een wandeling in het extra ochtendlicht. Ook kun je overwegen gebruik te maken van lichttherapie

3. Ga zorgvuldig om met je energie: Omdat je uit balans raakt en minder goed slaapt, heb je minder energie en is ook nog eens eerder op. Voel vaker hoe het met je gaat en neem bewust meer tijd voor rust en ontspanning. 

4. Ga ontspannen met de verandering om: Het is uiteindelijk een extra uurtje slaap dus probeer de overgang te relativeren. Met de tips om de overgang naar de wintertijd makkelijker te maken, gaat het je vast lukken om snel weer een nieuw ritme te vinden.  

De overgang naar wintertijd is voor iedereen verschillend. Met bewuste aanpassingen en aandacht voor je eigen behoeften, kun je het voor jou zo prettig mogelijk maken. Vergeet niet dat het oké is om extra goed voor jezelf te zorgen tijdens deze overgangsfase. 

wintertijd voor hooggevoelige personen, verstoord dag en nacht ritme, verstoring routines, lichttherapie, verandering, energi