Vitamine D3 en Hooggevoeligheid

Hoe voel jij je in de herfst en de winter? Stiekem verlang ik alweer naar de langere en lichte dagen met lekker veel zon! 

Toch voel ik mij wel goed. En dit was een aantal jaar geleden echt anders. In deze periode voelde ik me neerslachtig, was ik vaak ziek en had ik heel weinig energie. Gelukkig kom ik de herfst en winter nu een stuk vrolijker door. Hoe dat komt? 

Mijn stappen

De eerste stap was bewustwording. Ik zorgde niet goed voor mijzelf en voelde me constant overprikkeld. 

De tweede stap was erkenning. Dat ik heel gevoelig ben en daarom op een andere manier voor mezelf mocht gaan zorgen om het leven leuk te houden. 

De derde stap was het aanpakken van mijn leefstijl. In hele kleine stapjes heb ik het roer om gegooid: anders eten, meer en anders bewegen, meer rust, meer tijd alleen en vooral vaker buiten. 

Ook ben ik begonnen met het toevoegen van supplementen aan mijn voedingspatroon om mijzelf te ondersteunen en weerbaarder te maken. Een van de supplementen die mij ontzettend goed helpt, is vitamine D. 

Vitamine D voor overprikkelde en/of hooggevoelige mensen

In de herfst en winter voelen veel (hooggevoelige) mensen zich minder goed. De reden? Omdat onze vriend, de zon, zich lijkt te verstoppen. En zonder voldoende zon kan ons lichaam geen vitamine D aanmaken. 

Juist voor overprikkelde en/of hooggevoelige mensen is het belangrijk om bewust stil te staan bij de symptomen (vermoeidheid, spierzwakte, bot problemen, gewichtstoename, depressie, verzwakt immuunsysteem, haarverlies) die duiden op een vitamine D tekort. Stress kan de activiteit van het zenuwstelsel verhogen waardoor ons lichaam minder vitamine D uit zonlicht kan opnemen. Dit zorgt voor een consequent lager vitamine D gehalte in het lichaam. En vervolgens heeft een laag vitamine D gehalte weer invloed op de hormoonbalans wat stressreacties kan versterken. Dit kan resulteren in vicieuze cirkel van angst en/of spanning.

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Om in de maanden april tot en met oktober voldoende vitamine D aan te maken, is het al noodzakelijk om iedere dag een kwartier tot half uur (onbeschermd) buiten te zijn tussen 11.00 en 15.00 uur. Red jij dat? In de herfst- en wintermaanden als de dagen korter worden en de zonkracht afneemt, is er in Nederland simpelweg niet voldoende zonlicht om genoeg vitamine D aan te maken. 

Functies van Vitamine D

Enkele van de belangrijkste functies en voordelen van vitamine D zijn:

Botgezondheid: Vitamine D speelt een cruciale rol bij de opname van calcium en fosfor, mineralen die essentieel zijn voor sterke botten en tanden. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot verzwakte botten en een verhoogd risico op osteoporose en osteomalacie.

Immuunsysteem: Vitamine D is betrokken bij het reguleren van het immuunsysteem. Voldoende vitamine D kan helpen bij de bestrijding van infecties en ontstekingen. Een tekort kan het risico op infecties verhogen.

Humeur en mentale gezondheid: Er is groeiend bewijs dat vitamine D een rol speelt in de gezondheid van de hersenen en het welzijn. Voldoende vitamine D staat in relatie tot een lager risico op depressie en stemmingsstoornissen.

Hartgezondheid: Sommige studies suggereren dat vitamine D kan bijdragen aan de gezondheid van het hart en het verlagen van het risico op hartaandoeningen.

Regulering van ontstekingen: Vitamine D heeft ontstekingsremmende eigenschappen en kan helpen bij het verminderen van ontstekingen in het lichaam.

Gezonde zwangerschap: Tijdens de zwangerschap is vitamine D essentieel voor de ontwikkeling van de foetus, vooral voor de ontwikkeling van botten en tanden.

Bloedsuikerregulatie: Er wordt onderzoek gedaan naar de rol van vitamine D bij de regulatie van de bloedsuikerspiegel. Een goede vitamine D-status kan het risico op diabetes type 2 mogelijk verlagen.

Kankerpreventie: Hoewel onderzoek nog aan de gang is, zijn er aanwijzingen dat voldoende vitamine D het risico op bepaalde vormen van kanker, zoals borst-, prostaat- en darmkanker, kan verlagen.

Dosering Vitamine D

Lijkt me duidelijk waarom vitamine D zo belangrijk is. Als je merkt dat je humeur of energieniveau afneemt in de donkere maanden overweeg dan om vitamine D te suppleren.  Afhankelijk van van wat jij prettig vind is vitamine D in verschillende vormen verkrijgbaar: druppels, poeder, (kauw) tabletten en gummies. 

Er zijn veel meningen over de dosering van vitamine D voor onderhoud of bij een tekort. Ik adviseer altijd om het lijstje met symptomen van een vitamine D tekort te checken. Als jij deze symptomen niet herkent, heb je voldoende aan een onderhoud dosering. Herken jij meerdere symptomen en is door je huisarts geen aanwijsbare oorzaak gevonden, is er een kans dat jij een vitamine D tekort hebt. Dan is het aan te bevelen, te kiezen voor een hogere dosering vitamine D. 

Testen voor Vitamine D tekort

Nog makkelijker is om te testen of jij een vitamine D tekort hebt. Stuur me een mail ([email protected]) en ik zorg dat je alle informatie ontvangt. 

Het goede nieuws! Terwijl de dagen korter worden, kan een vitamine D supplement je innerlijke zon gewoon laten stralen. Geniet van de herfst en winter!

Vitamine tekort hooggevoeligheid, vermoeidheid, spierzwakte, bot problemen, gewichtstoename, depressie,  immuunsysteem