De Suiker Rollercoaster van HSP

Suiker: het zit tegenwoordig ook bijna overal in: van onze geliefde chocoladerepen tot de schijnbaar onschuldige ontbijtgranen. Helaas is suiker niet de beste vriend van hooggevoeligen want het heeft een enorme impact op ons gevoelige systeem. Maar hoe komt dit nu eigenlijk? Laten we eens dieper duiken in de wereld van suiker en hooggevoeligheid en ontdekken waarom het soms een zoete zonde kan zijn.

Het is geen geheim dat suiker een gevoel van troost en beloning kan bieden. Als hooggevoeligen kunnen we ons gemakkelijker overweldigd voelen door de drukte en prikkels van de wereld om ons heen. Het verlangen naar iets zoets kan dan een gemakkelijke manier zijn om weer energie te krijgen, te ontspannen en comfort te vinden.

 

Suiker geeft ons ook een snelle energieboost maar die stijging wordt daarna opgevolgd door een nog steilere daling. Voor hooggevoeligen leidt deze suikerdip vaak tot grote emotionele schommelingen die zich uiten in prikkelbaarheid en stemmingswisselingen. 

Suiker kan superlekker zijn maar het veroorzaakt uiteindelijk extra stress in ons lichaam. Voor hooggevoeligen, die al zo vatbaar zijn voor stress en overprikkeling, kan suiker de druppel zijn die de emmer doet overlopen. De energie van suiker kan ons letterlijk hyperactief maken. Hierdoor worden we namelijk nog gevoeliger voor geluid, licht en andere externe factoren. Dit stimuleert ons zenuwstelsel waardoor we nog meer stress lijken te ervaren wat uiteindelijk resulteert in nervositeit en angst.

 

Naast de emotionele effecten veroorzaakt suiker ook lichamelijke klachten. Het lichaam van hooggevoeligen reageert extra heftig op suiker en dit veroorzaakt onder andere maag- en darmproblemen. Ook zijn wij door suiker eerder vermoeid en krijgen we sneller hoofdpijn.

 

Ik ga je zeker niet adviseren om suiker volledig uit je leven te schrappen. Het draait in mijn beleving vooral om bewuste keuzes en zelfzorg. Door je bewust te zijn van hoe suiker je beïnvloedt, kun je de controle behouden. Probeer gezonde alternatieven en geniet met mate. Dit helpt om de negatieve effecten van suiker op je gevoelige systeem te minimaliseren.

reactie op suiker bij hooggevoeligheid, suiker dip, stemmingswisselingen, maagklachten, darmklachten, vermoeidheid, hoofdpijn