Magnesium: Hooggevoelige Hulpbron

Vandaag wil ik het hebben over iets wat je misschien niet meteen linkt aan hooggevoeligheid: magnesium. Hooggevoeligen hebben een gevoeliger zenuwstelsel waardoor we prikkels en stress dieper ervaren. En dit maakt meteen duidelijk waarom magnesium zo belangrijk is voor hooggevoeligen. Magnesium staat namelijk ook wel bekend als 'het anti-stress mineraal.' Het helpt ons zenuwstelsel te kalmeren, wat kan resulteren in minder angst, minder nervositeit en betere slaap. Magnesium heeft ook invloed op onze spieren en kan helpen bij het verlichten van spanning en krampen. Het ondersteunt ook onze energieproductie en dit helpt bij oververmoeidheid door overprikkeling.

Magnesium is dus echt mega belangrijk als je hooggevoelig bent. Maar waarom hebben dan juist hooggevoelige mensen vaak een tekort aan magnesium? 

 

Verhoogd stressniveau: Als je hooggevoelig bent, kun je stress dieper voelen en ervaren. Wanneer we gestrest zijn, verbruikt ons lichaam meer magnesium om het stresshormoon cortisol te reguleren. Als je als hooggevoelige persoon continue te veel stress ervaart, kan dit uiteindelijk resulteren in een te lage magnesiumvoorraad.

Gevoelige spijsvertering: Hooggevoelige mensen zijn ook gevoeliger voor voedselintoleranties en spijsverteringsproblemen. Hierdoor kun je minder magnesium uit voedsel opnemen. 

Voedingskeuzes: Ook hooggevoelige mensen hebben de neiging om te kiezen voor voedingsmiddelen die arm zijn aan magnesium, zoals bewerkte voedingsmiddelen of suikerhoudende snacks, als ze onder stress staan. Dit kan leiden tot een te lage hoeveelheid magnesium in jouw voedingspatroon. 

Mijn advies is om te onderzoeken of je een magnesium tekort hebt. Een magnesiumtekort kan je herkennen aan deze symptomen: spierkrampen, vermoeidheid, prikkelbaarheid, slapeloosheid, hoofdpijn, spierzwakte, een onregelmatige hartslag, misselijkheid, verlies van eetlust en verwardheid. Deze symptomen ontstaan als er ergens in het lichaam een verstoorde balans is en kunnen wijzen op een magnesiumtekort. 

Gelukkig zijn er best veel mogelijkheden om jouw magnesiumniveau te verhogen. Dit kun je doen door je voeding aan te passen. Magnesium zit in veel voedingsmiddelen zoals noten, zaden, bladgroenten, avocado's, volkoren granen en bonen. Ook kun je ervoor kiezen om magnesium te smeren in de vorm van olie of gel. Je kunt een ontspannend (voeten)bad nemen door magnesium toe te voegen. Natuurlijk kun je ook extra magnesium binnenkrijgen in poeder- of pilvorm. Ik help je graag uitzoeken wat voor jou het beste zou werken. 

Magnesium extra belangrijk bij hooggevoeligheid, spierkrampen, vermoeid, hoofdpijn, slaapproblemen, amandelen, pompoenpitten