De link tussen Hooggevoeligheid en het Imposter Syndrome

Let op! Herken jij dit ๐Ÿ‘‡๐Ÿป?

-> Je twijfelt constant aan je prestaties zelfs als anderen ze bewonderen?
-> Je doet je successen af als puur geluk?
-> Je bent bang dat mensen ontdekken dat je eigenlijk niet zo goed bent als zij denken?
-> Je vergelijkt jezelf continue met anderen (en zij zijn altijd beter, mooier, slimmer etc.)?
-> Je hebt moeite met het ontvangen van complimenten omdat jij vind dat je deze niet verdient?

Ik herken dit ๐Ÿ’ฏ% โ€ฆ

Het is die stem in mijn hoofd ๐Ÿ—ฃ die mij wil laten geloven dat ik eigenlijk niets kan en dat ik ieder moment door de mand kan vallen. Dat ik vooral heel veel geluk ๐Ÿ€ heb gehad in mijn leven. Maar dat niets van alles wat ik tot nu bereikt heb in mijn leven ook maar iets te maken heeft met mijn inzet, doorzettingsvermogen, creativiteit, intelligentieโ€ฆ

En ja, het heeft een naam: IMPOSTER SYNDROME

Bij het imposter syndrome of het bedriegerssyndroom hebben mensen ondanks hun successen, de overtuiging hebben dat ze niet echt bekwaam zijn en alles te danken hebben aan geluk, toeval of het misleiden van anderen. Dit kan leiden tot gevoelens van twijfel, angst om ontmaskerd te worden en een overmatige focus op hun tekortkomingen.

Er is een verband tussen het Imposter Syndrome en hooggevoeligheid.
Eigenschappen als perfectionisme, diepgaande (zelf)reflectie, aan de verwachting van anderen willen voldoen en een sterke reactie op externe prikkels die veel hooggevoeligen delen, zijn een voedingsbodem voor het ontwikkelen van het Imposter Syndrome.

Het over analyseren van je reactie, gedrag en wat je anders had kunnen doen, kan leiden tot een overmatige focus op fouten en tekortkomingen. De druk om te presteren neemt toe, je gaat steeds meer aan jezelf twijfelen en je hebt het idee dat je niet goed genoeg bent.

Hoe ga je hiermee om?

โ˜‘ Erken het: Sta bewust stil bij hoe jij over jezelf denkt en welk effect dit op jou heeft. Realiseer je, dat er meer mensen zijn die dit ervaren, zelfs hele succesvolle.
โ˜‘ Vier je successen: Sta stil bij wat je hebt bereikt en erken dat dit het resultaat is van jouw harde werk en talent.
โ˜‘ Delen is helen: Praat erover met vrienden, familie, of een coach. Het delen van je gevoelens kan een enorme opluchting zijn.
โ˜‘ Herdefinieer succes: Bedenk wat succes voor JOU betekent, niet volgens de normen van anderen.
โ˜‘ Omarm je hooggevoeligheid: Zie het als een kracht, niet als een zwakte. Jouw empathie en diepgaande reflectie zijn de dingen die je uniek maken.
Schakel hulp in: Laat je helpen en ondersteunen in het proces van zelf erkenning.

Je kunt mij altijd mailen: [email protected] of een bericht sturen via mijn website: www.studiorenew.nl/contact

Ik ondersteun je graag in jouw zoektocht naar zelfliefde ๐Ÿ’š!

Imposter syndrome of bedriegersyndroom in relatie tot hooggevoeligheid, perfectionisme, voldoen verwachtingen, zelfreflectie