Overprikkeling tijdens de feestdagen

De kerst hits worden alweer volop gedraaid en je ziet de kerstbomen en kerstverlichting weer verschijnen. Heel sfeervol en voor veel mensen is dit dan ook de meest magische tijd van het jaar. Toch heeft deze periode ook een keerzijde. 

De maand december zit vaak vol met sociale verplichtingen, een constante stroom van feestjes, etentjes en onregelmatigheid. De combinatie van ongezonde voeding, alcoholgebruik, kortere nachten, drukke winkelstraten, overal lichtjes en muziek kan te veel zijn voor (hoog gevoelige) personen.

Terwijl sommige mensen helemaal losgaan tijdens de feestdagen voelen hoog gevoelige personen bij teveel prikkels de behoefte om zich terug te trekken. Op zoek naar rust en stilte om zichzelf staande te houden of om alle prikkels te kunnen verwerken.

Als we kijken naar oude tradities is het heel verklaarbaar dat (hoog gevoelige) mensen in deze periode bewust willen stilstaan en naar binnen keren. Op 21 december is namelijk de winterzonnewende en dit markeert het moment waarop de dagen weer lichter en langer gaan worden. In veel oude culturen waren er rond de winterzonnewende feesten en rituelen. Het was een tijd van introspectie en reflectie, een moment om stil te staan bij het afgelopen jaar, intenties te zetten voor de toekomst en de innerlijke duisternis te overwinnen met het innerlijke licht.

En wat mij betreft, halen we uit deze oude tradities inspiratie en combineren we de feestelijke momenten met momenten van bezinning. Hieronder mijn tips!

1. Plan een HSP-vriendelijk feestje
Waarom niet zelf de regie nemen over de feestvreugde? Organiseer een intiem samenzijn met vrienden en familie die begrip hebben voor jouw hooggevoeligheid. Creëer een rustige omgeving, vermijd overmatige prikkels en geniet van de feestelijkheden op jouw eigen tempo.

2. Maak een 'Me-Time' Checklist
Te midden van alle festiviteiten is het belangrijk om af en toe een stapje terug te doen. Maak een checklist van activiteiten die je helpen ontspannen. Of het nu een stille wandeling is, een kopje thee bij de open haard of een paar minuten meditatie - geef jezelf de ruimte om bij te tanken.

3. Grenzen Stellen als een Pro
Feestdagen betekenen vaak volle agenda's en sociale verplichtingen. Leer "nee" zeggen zonder schuldgevoel. Begrijp dat het oké is om wat tijd voor jezelf te nemen, zelfs als de uitnodigingen binnenstromen. Jouw welzijn staat voorop!

4. Ontsnap aan de Overprikkeling met Creativiteit
Wanneer de drukte toeslaat, zoek dan je toevlucht in creatieve bezigheden. Of het nu gaat om tekenen, schrijven, of zelfs een simpel knutselproject, het kan een geweldige uitlaatklep zijn om je gedachten te ordenen en je energie te kanaliseren.

5. Omarm de Magie van Eenvoud
Soms is minder meer. Geniet van de kleine, eenvoudige geneugten van de feestdagen. Een kalme ochtend met een goed boek en een kop warme chocolademelk kan net zo betoverend zijn als een grootschalig feest.

6. Neem tijd om te reflecteren en te voelen
Begin of eindig iedere dag met een moment van dankbaarheid, het zetten van intenties en/of bewust verbinding maken met je lichaam. Dit kun je doen door een dagboek bij te houden en hierin vragen te beantwoorden als: welke signalen geeft mijn lichaam, wat heeft (vandaag) mijn aandacht nodig, waar ben ik dankbaar voor en/of waar ben ik trots op. Je kunt ook een fijne meditatie doen om te ontspannen en even bij jezelf in te checken.

Feestdagen zonder overprikkeling voor Hooggevoelige personen. Lekker rustig thuis bij de kerstboom met je kerstsokken aan.